KOŠÍK

Košík je prázdný

Poradna TČM
Připojeno on-line
Právě připojeni - hostů: 42 
Reklama
Zajímavé odkazy:
Lymfatická masáž v Praze
Čínské masáže - Praha 2
Centrum léčby psoriázy
Léčba psoriázy a vitiligo
Škola Hubnutí bez hladu.
Praha - kurzy a semináře
China Čínská cesta ke zdraví Stravování dětí z pohledu tradiční čínské medicíny

Stravování dětí z pohledu tradiční čínské medicíny

děti"Pokud chcete, aby vaše dítě bylo zdravé, nechte ho v zimě a o hladu"…
Dítě je stejná součást přírody, jako dospělý, ale má k ní o něco blíž. Ihned po narození je dítě připraveno na všechny změny (přesuny) v přírodě. My sami mu vytváříme "komfortní" životní podmínky a od všeho chráníme. V dětském pokojíčku je vše sterilní, bez externího hluku, jasného světla, udržujeme v něm určitou teplotu, bez průvanu, atd. Podmínky pro dítě jsou připraveny na slunce, déšť, vítr, ale dítě se musí přizpůsobovat "skleníkovým podmínkám" života. Jinak výsledkem bývá, že jeho tělo je oslabeno, jakmile trochu zafouká vítr, venku se ochladí a dostane rýmu, a v důsledku toho se snižuje imunita. Dále jako sněhová koule se připojují další druhy nemocí. Tuto situaci se dá porovnat s květinami v zahradě. Květiny, o které se zahradník hodně stará: zalévá, ukrývá před spalujícími paprsky slunce, chrání je před chladem, jsou velmi jemné, křehké a také rychle umírají. Květiny, které žijí samy v přírodě a mají dostatečnou výživu, jsou odolné, silné a dlouhotrvající.

Dětská výživa

Nyní něco k dětské výživě.. Není třeba chápat frázi "držet dítě o hladu" v pravém slova smyslu. Je to jen náznak umírněnosti ve stravě. Pro dítě do zhruba půl roku by mělo být dostatečné mateřské mléko (plné kojení). A uvědomte si, že spotřebu mléka "ovládá" děcko samo. Po půl roce (nebo v období, kdy se dítě začne samo zajímat o jídlo, které jíte a rádo by ochutnalo) se dále částečně kojí a částečně zavádí strava, která je ve většině případech tepelně upravena. Dle tčm by se mělo začít ředěnou rýžovou polévkou, která zpevňuje slezinu, harmonizuje žaludek a napomáhá vylučovat nadměrnou vlhkost. Po zhruba týdnu, kdy jsme si jisti, že polévka dítěti neudělala nijak zle (zvracení, kolika, zácpa, řídká stolice) zavedeme další potravinu jako je rozmixovaná mrkev, jiná vařená zelenina, zeleninové polévky a polévka na základě masového vývaru, vařené maso (kuřecí, králičí, krůtí, hovězí), malé množství mléčných výrobků, ovoce. Ovšem ovoce, které dozrálo v místní lokalitě. Nic dobrého pro dítě narozené a žijící v Čechách nepřinesou banány, ananasy atd. Naopak jablka, hrušky, švestky, třešně, hroznové víno, meruňky, maliny, atd. jsou velmi užitečné, obzvlášť v případě, že dítě bude jíst ovoce během období jeho zrání. Vyvarujte se však ovocným šťávám, chlazeným džusům, velkého množství chleba, syrové zeleniny, příliš mnoho sýru a vůbec né arašídové máslo. Arašídy jsou vhodné pouze při nedostatečné laktaci, jelikož vytvářejí v těle jin, jinak jsou ale těžce stravitelné a dle tčm vytvářejí v těle hlen. Děti by se neměli krmit ani sladkostmi a zmrzlinou. Vyvarujete se tak nemocím jako jsou bolesti uší, angína, kašel, alergie, a další typické dětské nemoci, které jsou zbytečné.

V Americe provedli experiment, že rok starému dítěti byla dána možnost vybrat si z mnoha různých pokrmů. Děcko si vybralo nejobyčejnější, obvyklé potraviny, aniž by si všimlo sladkostí a hezky aranžováných jídel. Dítě potřebuje jednoduché zdravé jídlo i když se zdá, že je poněkud monotónní.

V současné době se hodně mluví o vitamínech a jejich významu pro organismus.

Je jasné, že vitaminy jsou lépe vstřebávány tělem v jejich přirozené formě: v zelenině, a v ovoci. Existuje však několik problémů. Za prvé, v dnešní době rostliny obsahují podstatně méně důležitých látek, než před průmyslovým obdobím. Za druhé, při dlouhodobém skladování potravin obsah vitamínů rychle klesá. Za třetí, jsme již mluvili o nebezpečí konzumace velkého množství studených jídel, a to zejména na podzim a v zimě.

Šťávy a ovocné džusy také patří ke „studeným“ podle původu produktu, a kromě toho mají hodně cukru, takže je lepší je ředit horkou vodou. V zimě jsou vhodné kompoty z ovoce a bobulí, bylinné čaje se skořicí, hřebíčkem, zázvorem.

„Dětské nemoci ze školky“

Proč děti často onemocní když začnou navštěvovat školky, školy? Důvodem nejsou jen infekce, ale i způsob stravování v těchto zařízeních. Pokud by na vině byly jen viry a bakterie, v mateřských školkách by nezůstalo ani jedno dítě. Z hlediska čínské medicíny se toto vysvětluje následovně. Strava v dětských zařízeních ve velkém množství obsahuje sladce chutnající potraviny: mléko, tvaroh, jogurt, cukr, syrovou zeleninu, banány, citrusové plody, ovocné šťávy atd. Tyto produkty oslabují trávení (Slezinu – orgán v tradiční čínské medicíně), dávají příliš velké množství tekutin. Dokonce i u malých dětí se dá pozorovat zhoršení trávení, bledost, kruhy pod očima, ztráta chuti k jídlu, problémy se stolicí. Podle vzájemných vztahů Slezina vyživuje Plíce. V důsledku toho Plíce dostávají hodně Jin a vlhkosti (hlenů). Oslabuje se ochranná energie (Wei Čchi), objevuje se výtok z nosu (nos je ukazatel zdravích Plic), kašel s hleny.

Ve školním věku se vyskytují problémy s pamětí, koncentrací, a v důsledku toho se studijními výsledky. Dítě se snadno unaví, je podrážděné a ufňukané, často se objevují problémy se spánkem. Zároveň se mohou ukázat dva extrémy: fyzické vyčerpání s podvýživou nebo s nadváhou. Největší část dětské stravy by měly tvořit produkty prvku Země. Děti potřebují sladkou chuť, protože vyživuje a rozvíjí tělo. Navíc, výrobky se sladkou chutí mají hydratační účinek a uvolňují napětí. Nezapomeňte, že podle tradiční čínské filozofie děti jsou "třikrát Jang", protože rostou, rozvíjí se, jsou aktivní. Sladké vytváří potřebnou rovnováhu, hydratuje a zároveň ochlazuje. Řeč je o sladké chuti (např.rýže má sladkou chuť) z pohledu čínské dietetiky!! Pokud děti dostávají příliš málo přírodní sladké chuti, stávají se neklidnými, ne-li nesnesitelnými.

Dětský jídelníček

Vážení rodiče! Přehodnoťte jídelníček svých dětí. Vyměňte vychlazené jogurty a sendviče k snídani za teplou vydatnou kaši, müsli s teplým mlékem nebo ovesné cereálie s vařenou zeleninou a ovocem, dokonce i za polévky. Připravte svému školáčkovi vydatné teplé jídlo po studiu. Snažte se vyhnout restauracím typu "fast food". Výsledek na sebe nenechá dlouho čekat. Pamatujte si:
Zdraví, práceschopnost a šťastný život se zakládají v dětství, a titulní roli v tom hraje právě způsob stravování.

Comments  

 
# Markéta Rohanová Čtvrtek, 02 Leden 2014
To je moc krásný článek.
Zajímalo by mne více k tomuto tématu.
Mám holčičku, v dubnu jí bude rok a hledám správný přístup ke stravování nejen jejímu, ale celé naší rodiny.
Ocením i další příspěvky!

Hodně štěstí,
MR
 

Nemáte dostatečné oprávnění, abyste mohl(a) přidat komentář.